Deze week valt beslissing inzake TV uitzending Topklasse

Deze week valt beslissing inzake TV uitzending Topklasse

Lichtwandsysteem kan veel vaker gebruikt worden: ‘led-boarding als oplossing’

Door: René Dons (bron: AD)
ROTTERDAM - De beslissing of de topklasse volgend seizoen op televisie komt, valt één dezer dagen, tijdens de KNVB-vergadering in Zeist. Daar moeten de voetbalclubs akkoord gaan met het voorstel van Eyeworks om bij elke wedstrijd LED-boarding te plaatsen.

De sets worden aangeschaft door commerciële partijen die de systemen niet alleen bij de wedstrijden van de topklasse willen inzetten, maar ook in de Jupiler League.

LED-boarding is gemeengoed in de eredivisie. Verschillende clubs hebben al een aantal meters van dit elektronisch lichtwandsysteem. Voor de clubs in de Topklasse zou LED-boarding een uitkomst zijn, want die kunnen zij bij de thuiswedstrijden van het eerste elftal voor hun normale boarding plaatsen.

De boodschappen van de lokale sponsors op de vaste reclameborden kunnen ook op de LED-boarding vertoond worden.

‘Veel clubs hebben al afspraken voor het nieuwe seizoen met hun eigen bordsponsors en door de komende vakanties moet er snel gehandeld worden. Clubs zijn angstig om nu veranderingen door te voeren. Met LED-boarding kunnen zij de boodschappen van de eigen sponsors gewoon overzetten. Simpel gezegd is een usb-stick met logo’s voldoende.

Er zijn wel wat aanmaakkosten, maar die vallen reuze mee’ aldus Harrie Derks, voorzitter van het Centraal Overleg Hoofdklassers (COH), dat ook de belangen van de topklassers behartigt.

De LED-boarding is een initiatief van de commerciële partijen Eyeworks, Sports Exposure en Media Landscape. Zij zijn al langer in onderhandeling met het CED (Coöperatie Eerste Divisie) over het gebruik van LED-boarding in de Jupiler League.

‘Wij nemen dezer dagen een beslissing over de invoering van de LED-boarding, maar ik verwacht dat het doorgaat’, klinkt CED-directeur Patrick Brand positief vanaf zijn vakantieadres.

De partners verzorgen ook een deel van de reclameboodschappen voor de clubs in de topklasse. Harrie Derks: ‘We maken een onderscheid tussen lokale (van de club), landelijke sponsors en incidentele sponsors.’

‘Ik kan mij voorstellen dat bijvoorbeeld een winkelconcern als De Bijenkorf vlak voor de dolle dwaze dagen ruimte afhuurt op alle velden in de topklasse. Daarmee zou dat bedrijf een geweldige exposure krijgen’. De LED-boarding wordt dus op vrijdag in de eerste divisie gebruikt.

Op zaterdag en op zondag in de twee topklassen. Vlak voor de wedstrijden wordt het opgebouwd om daarna weer weggehaald te worden.

Volgens Harrie Derks vormt de investering voor de drie commerciële partners geen probleem. ‘We hebben van RTL7 de garantie dat een half jaar de samenvattingen om zes uur s avonds worden uitgezonden. Als daarna blijkt dat de kijkcijfers tegenvallen, dan kan de begintijd van het programma naar vijf uur verschuiven worden.’

‘Op dat tijdstip worden er geen kijkcijfers gemeten. Mochten dan de reclame-inkomsten voor RTL7 tegenvallen, dan kunnen we op dat tijdstip ook zendtijd kopen. Wij kunnen garanderen dat de topklasse drie jaar lang op televisie komt en daardoor is het voor het mogelijk om deze investering te kunnen doen…’

** Klik hier voor de voorbereiding op het nieuwe seizoen, van Excelsior'31

Klik hier voor de indeling van de diverse klassen, in het zater- en zondagamateurvoetbal

Kalender icoon woensdag 30 juni 2010 / Algemeen

Gerelateerd nieuws

Met passie gebouwd door: Bandwerk merkenbouwers